Ineens andere medicijnen?
U herkent het misschien wel: bij het ophalen van uw (herhaal-)medicatie, ontvangt u soms ineens een ander merk geneesmiddel van ons. Waarom gebeurt dit?
Het sleutelwoord is: preferentiebeleid. Dat is het beleid van uw zorgverzekeraar: uw zorgverzekeraar bepaalt welke geneesmiddelen worden vergoed en welke niet. Onze apotheek is genoodzaakt om dit beleid te volgen. Het spreekt vanzelf dat uw zorgverzekeraar uitsluitend goede en betrouwbare merken in aanmerking laten komen voor een vergoeding. Daarover hoeft geen twijfel te bestaan.
Waarom hanteert uw zorgverzekeraar een preferentiebeleid?
De kosten van de zorg mogen niet onnodig hoger worden en daarom maakt uw zorgverzekeraar afspraken met medicijnfabrikanten. Door bepaalde merken te vergoeden worden de afname-aantallen groter en kunnen met de fabrikanten kwantumkortingen worden afgesproken. Daardoor dalen de kosten van de gezondheidszorg. Als er nieuwe afspraken worden gemaakt, kan het gebeuren dat uw vertrouwde merk A van de preferentielijst verdwijnt en merk B daarvoor in de plaats komt. Uitgangspunt is dat de kwaliteit van hetzelfde niveau is.
We begrijpen dat een verandering van een merk medicijnen vragen kan oproepen en wij zijn ervoor om die vragen te beantwoorden. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met uw zorgverzekeraar, uw zorgverzekeraar bepaalt immers het preferentiebeleid. U kunt er echter op vertrouwen dat zowel wij als uw zorgverzekeraar uw gezondheidsbelang voorop stellen.
Publicatiedatum: 12-05-2021